Een tondo is een rond schilderij of -,reliëf. Het woord is afkomstig uit Italië: rotondo betekend 'rond'. Je ziet tondo's o.a.bij Botticelli en bij Michelangelo. De laatste tijd kies ik voor deze ronde vorm omdat deze andere eisen stelt en andere mogelijkheden biedt voor de compositie van een schilderij.

uit 2010 tot 2017 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Giraffebaby (voor mijn 2e kleinkind)

2017

Deze giraffebaby schilderde ik voor mijn tweede kleinkind. De takjes van de boom zijn op de zijlijst doorgeschilderd.

Wandkleed (met Tondo)

2014

Dit wandkleed van zwarte stof is gemaakt als achtergrond voor de Tondo getiteld "Zeepbel" uit 2012 (Een schilderij op rond canvasboard; doorsnede 40 cm. Zie voor vergroting aldaar). Hij is natuurlijk doorzichtig en achter de zeepbel is het zwart. Tijdens exposities hing ik altijd een zwarte lap achter de Tondo tegen de muur (als die een andere kleur had), anders 'werkt' het niet. Nu heb ik voor dit doel een wandkleed genaaid waar de Tondo op bevestigd is,met boven brede lussen die over een donkergekleurde houten stok geschoven zijn. In de onderzoom is onzichtbaar een metalen latje bevestigd die het doek mooi glad doet hangen. Afmeting wandkleed 1.10 breed x 0.90 cm hoog.

Koningspinguins (voor mijn 1e kleinkind)

2013

Deze Koningspinguins schilderde ik voor mijn kleinkind, een aantal weken voor de geboorte.

Zeepbel

2012

Een zeepbel: Prachtige kleuren. Spiegelingen erop, terwijl hij toch ook tegelijkertijd weer doorzichtig is.  Spelingen van het licht.......... En omkering van afbeeldingen door bolling. Reflecties van de bolle kant (voorkant) op de holle kant (achterkant) waardoor je lichtpunten soms meerdere keren gereflecteerd ziet! De TONDO-Vorm deze keer gebruikt om een rond voorpwerp in zijn geheel erop te schilderen....

spiegel met condens en druppels

2012

Altijd een fascinerend schouwspel: druppels. Waarom is de één groter dan de ander? Hoe komen ze toch aan die prachtige glinstering? Waarom loopt de één uit naar beneden en de ander niet?........................( Dit schilderij kun je alleen goed bekijken als je er op klikt, en er daarna nog even met de curser overheen gaat voor extra vergroting: zie je hoeveel verschillende maten druppels er wel niet zijn? En wat licht allemaal met druppels doet !!)

Venetiaanse maskers 2

2012

Dit masker bestaat uit drie gezichten. Maar hoeveel ogen tel je? Dek nu met je twee handen de buitenste gezichten af: een zeer boos gezicht in het midden. Maar zijn linker oog hoort bij het gezicht dat je links met je hand afdekt (en is dus zowel een boos als vrolijk oog). Het middelste gezicht zijn rechter oog is tegelijkertijd het verdrietige oog van het rechter gezicht (snap je het nog?) Dit schilderij had ook goed in mijn groep schilderijen over "psychologisch + KOPP" kunnen staan: verschillende emotie's. De kwaststreken in de achtergrond zijn in de rondte gedaan. Het lijkt daardoor alsof de maskers in een-draaimolen-van-emotie's zitten... En het benadrukt daarmee ook het ronde van de tondo.

Venetiaanse maskers 1

2011

Ik hou van Venetiaanse maskers vanwege hun mooie kleuren en versieringen en heb er dan ook een paar. Deze drie maskers op het ronde schilderij hebben die prachtige kleuren! Ik gebruik hier ook goudverf; wat je op meerdere van mijn schilderijen terug kunt zien. Als je de afbeelding op deze tondo bekijkt, zie je dat de 'loze' hoeken die je vaak bij een rechthoekig of vierkant schilderij kunt hebben, wegvallen.........

Oosters landschap bij maan

2011

Dit schilderij is, in tegenstelling tot andere schilderijen waarin ik goudverf gebruik, gemaakt met koperkleurige verf. Het geeft een mooi contrast op het zwart: de donkerte van de nacht. Het enige licht komt van de maan. De ronde vorm van de tondo zorgt als het ware voor een 'doorkijkje' tussen de bomen door.

pauw

2011

Een pauw: wat moet ik zeggen over die staart? Wie vindt hem niet een wonder van de natuur? En dat prachtige lijf; die zijde-achtige glans en dat diepblauw!! ALs zijn staart uitwaaiert is hij helemaal geschikt voor het ronde van een tondo............

narren

2011

Narren, zotten, dwazen, gekken, grimassenmakers, harlekijnen, hofnarren, gekskappen.............. Een nar is van oorsprong de officiële grappenmaker aan het hof van een vorst. Hij was soms een mismaakte en/of zwakzinnige dwerg die de spotlust opwekte en met zijn satire de ware wijsheid aantoonde door met scherpe observaties een spiegel voor te houden...........wat hem soms zijn kop kostte! Dit schilderij laat de grimassen zien: iedere nar heeft zijn eigen karakterkop. De achtergrond in zwart-wit blokkenpatroon heb ik afgeleid van het ruitenmotief dat je vaak op de stof van een narrenpak ziet. Het motief heb ik niet van boven naar beneden laten lopen, maar, en dat is het leuke van een tondo, rond ! Naast de felle kleuren heb ik ook weer goudverf gebruikt. Deze tondo kun je zowel aan de muur hangen, als aan het PLAFOND !!  

roos in goud

2010

Een roos die zich opent is van bovenaf rond. Naast het feit dat het een prachtige bloem is, nóg een reden om er één op een tondo te schilderen ! Maar: Dit keer heb ik het anders aangepakt. Ik zie soms prachtige schilderijen van rozen, maar er zijn er ook die cliché overkomen. Dit laatste heb ik 'met-een-knipoog' juist willen bewerkstelligen, door in de kleuren het  één en ander om te draaien: ik schilderde de roos met allerlei kleuren goudverf. Dit steekt lekker af tegen de zwarte achtergrond. En een (rozen)rode passe-partout rand eromheen................

waaiers

2010

Er bestaan vele soorten prachtige waaiers. Ik heb er hier 4 rondom in elkaar laten overlopen. De handen vormen steeds het middelpunt. Ook bij deze tondo geldt: je kunt hem aan de muur ophangen, maar ook aan het PLAFOND !  

grachtenpanden

2010

Vier verschillende bovengevels van grachtenpanden. Ieder weer heel anders. En met typerend beeldhouwwerk of in kleinere raampjes verdeelde ramen. Een andere met luiken. En de Amsterdamse hijsbalken. Het bakstenen pand is in kruisverband metselwerk. Kijk maar goed naar de stenen, dan zie je dat er een laag halve stenen gemetseltd wordt op een laag hele bakstenen......... Als je voor een grachtenpand gaat staan en je staart een tijd lang met je hoofd in je nek omhoog, dan kun je het gevoel krijgen, als je de wolken in de lucht op de achtergrond langzaam voorbij ziet waaien, dat je duizelig wordt. Dat effect heb ik mee willen geven door achter de vier huizen blauwe lucht te schilderen als verbindend element. Bovendien staan de huizen niet naast elkaar, maar als tondo-grapje rondom geschilderd. Ook  voor deze geldt ook weer: zowel aan de muur te hangen als aan het PLAFOND !